materiały reklamowe

Artykuł dot. tematyki:
Projekty opakowania, etykiety, projektowanie opakowań, projekt opakowań, etykiet...



Opakowanie, etykiety reklamowe produktu wczoraj i dziś, słowo o projektach opakowań

Filozofia projektowania opakowań, etykiet zmieniała się wraz z rozwojem masowych środków przekazu i konsumpcyjnego społeczeństwa. Duży wpływ na jakość i wygląd opakowań miały też dostępne farby i materiały. Jeżeli porównamy zachowane pudełka sprzed pięćdziesięciu lat i te dzisiejsze możemy zobaczyć co tak na prawdę się zmieniło a co pozostało takie samo – jeżeli chodzi o projektowanie opakowań, etykiet. Warto przyjrzeć się trochę bliżej tym dawnym pudełkom, torebkom i puszkom – mówią wiele o życiu w tamtym okresie i o podejściu do reklamy.

Projekty opakowań, etykiet – PRL kontra Zachód

W Polsce Ludowej sprawy reklamy schodziły na plan drugi. Najważniejsze było to, co wewnątrz – choć często też nie najlepszej jakości. Poza wyjątkami nie stawiano raczej na jakość. W sklepach nie było prawie nic, a jeśli już było to tylko jedno w swoim gatunku. Nic dziwnego, że projekt opakowania, etykiety zachowany z czasów PRL nie może nas dziś zachwycić. W cięższych czasach, np. tuż po Stanie Wojennym, wiele produktów sprzedawano w ogóle w tzw. opakowaniu zastępczym. Jeżeli

jakiś projekt etykiety, opakowania

był już naprawdę przemyślany, to produkt przez samo to robił furorę. Takie na przykład lody „Bambino”. Każdy, kto żył w tamtych czasach pamięta charakterystyczny brązowy papierek z buzią Eskimosa. Oczywiście inne lody były tylko w wafelku, nakładane najczęściej łyżką przez lodziarza, więc Bambino nie miały wielkiej konkurencji. Tym niemniej nawet dziś jest to opakowanie oryginalne, wyróżniające się na tle innych. Podczas kiedy w Polsce projektowanie opakowań, etykiet było traktowane po macoszemu, dziedzina ta bardzo prężnie rozwijała się na Zachodzie. Wiele założeń było podobnych jak dziś. Większy nacisk kładziono jednak na artystyczną wartość projektu. Opakowania reklamowe, etykiety reklamowe były starannie zaplanowane, od typografii po obrazki postaci. Często nawiązywały do starej dobrej tradycji XIX wiecznej – jak na przykład podziwiane przez nas i do dziś cieszące oko puszki kryjące kakao Van Houten. Podczas kiedy w Europie Zachodniej kładziono nacisk na piękno opakowania, w USA bardziej liczył się komercyjny efekt.

Tworzenie opakowań, etykiet reklamowych

służyło przede wszystkim reklamie i jej było podporządkowane. To właśnie taka filozofia, jaka dziś rozpowszechniła się też na inne kraje.


Lata 90-te – kryzys i nowe kierunki jeśli chodzi o projektowanie opakowań i etykiet reklamowych

W latach dziewięćdziesiątych opakowanie reklamowe, etykiety produktów jako takie przechodziło pewnego rodzaju kryzys. Zwłaszcza w Polsce po upadku komunizmu nie za dobrze radziliśmy sobie z pierwszymi reklamówkami tego typu. Nic zresztą dziwnego, jeśli spojrzymy na reklamy z początków polskiej ery kapitalizmu. Dużo w tym było nieporadności i kiczu. Oszczędność lat 80-tych została wyparta przez dobrobyt, z którym do końca nie wiedzieliśmy co zrobić. Jednak dziś patrząc na etykiety i opakowania reklamowe z tamtego czasu jesteśmy w stanie stwierdzić, że był to etap przejściowy. Już ok. 1995 roku zarówno reklamy jak też opakowania stają się bardziej podobne do tego co znamy dziś. Widać, że projektanci stali się profesjonalistami, a przymus konkurowania z firmami zachodnimi zmusił nas do tego, żeby projektowanie opakowań, etykiet wzniosło się także na europejski poziom. Warto przypomnieć chociażby opakowanie w jakim sprzedawano słynny proszek do prania „Pollena 2000”. Tutaj z pewnością na popularność wpłynęła duża ilość pomysłowych reklam oraz genialne hasło „Ojciec prać!”. Samo pudełko niestety nie było już tak genialne. Porównując z dzisiejszymi proszkami było czystym nośnikiem logo. Ale może to też jakiś

sposób na opakowanie i etykiety reklamowe

. W każdym razie warto przypomnieć sobie jak wyglądały ówczesne opakowania, by wiedzieć jakich błędów nie popełniać.




PROJEKTOWANIE OPAKOWAŃ Skuteczny projekt etykiety, opakowania to podstawa marketingu produktu. Projektowanie opakowań
to zajęcie dla specjalistów od designu i powinno dawać rozpoznawalne projekty opakowań i etykiet.




powrÓt do listy ARTYKUŁÓW




› projekty etykiet, opakowań



identyfikacja wizualna, tworzenie logo
materiały reklamowe

.